Despre noua 2016 Kawasaki Ninja ZX-10R cu omul din spatele proiectului, Yoshimoto Matsuda

Despre noua 2016 Kawasaki Ninja ZX-10R cu omul din spatele proiectului, Yoshimoto Matsuda

1 March 2016

Yoshimoto Matsuda reprezinta un nume pe care ar fi bine sa-l retineti pentru viitor, asta daca nu sunteti deja familiarizati cu omul din spatele noului model 2016 Kawasaki Ninja ZX-10R, inginer si designer, conducatorul proiectului de regandire si perfectionare a excelentului sportbike.

Despre noua 2016 Kawasaki Ninja ZX-10R cu omul din spatele proiectului, Yoshimoto Matsuda - 2016

Cei care stiu mai multe despre Matsuda, cunosc probabil faptul ca inginerul nu se afla la primul sau proiect important, fiind numit designer al motorului in proiectul Kawasaki 990 MotoGP in 2002 si care timp de sapte ani a continuat dezvoltarea acestui model. De asemenea, a lucrat in aproape fiecare detaliu al versiunii 800, incluzand atat motorul cat si sasiul. De atunci, a fost foarte implicat si in proiectarea seriei Ninja, dar si in modelele de competitie pentru WSBK si Supersport. Astfel, numirea in proiectul de reformare a ZX-10R apare ca fireasca si logica.

Despre noua 2016 Kawasaki Ninja ZX-10R cu omul din spatele proiectului, Yoshimoto Matsuda - Ninja

“Atunci cand am primit ca sarcina, in calitate de Project Leader, realizarea noului model Ninja ZX-10R, am stiut imediat ca avem un singur obiectiv: sa-l facem cel mai rapid de pe pista. Fiecare schimbare, fiecare imbunatatire, a fost facuta prin prisma timpilor de pista si tot procesul de dezvoltare s-a consolidat in jurul ideii de competitie. Stiam inclusiv faptul ca daca realizez o motocicleta de curse excelenta, aceasta va fi excelenta si pe sosele. De aceea, la sfarsitul dezvoltarii, am pus 10R imediat pe sosea, in testari. Pilotii au fost foarte multumiti de comportamentul de pe asfaltul soselelor si chiar au fost surprinsi, insa eu nu!”, a declarat cu sclipiri in ochi Yoshimoto Matsuda. Si asta deoarece este un entuziast cand vine vorba de modelul realizat, care ascunde insa un perfectionist incurabil.

Despre noua 2016 Kawasaki Ninja ZX-10R cu omul din spatele proiectului, Yoshimoto Matsuda - sportbike

In continuare, Matsuda povesteste despre realizarea noului ZX-10R, cum s-a folosit in avantajul sau de regulile din SBK sa poata realiza cea mai competitiva motocicleta. Mereu inconjurat de cei doi piloti Team Green din competitie, Tom Skyes si Jonny Rea, participanti activi in construirea motocicletei, nu numai la testari, ci si cu sfaturi, sugestii si chiar solutii, Matsuda a stiut in timp real de ce e nevoie, ce a iesit bine si unde mai trebuie insistat. De exemplu, spune el, au fost de mare folos informatiile pe care acestia le-au oferit in cele mai importante si critice aspecte: puterea livrata care permite deschiderea clapetei de acceleratie mai rapid, manevrabilitatea agila, indiferent de viteza si abordarea virajului sau rularea pe linie dreapta, o masa mai mica a arborelui cotit pentru scaderea inertiei corelata cu cresterea controlului in viraje si o accelerare optima.

Despre noua 2016 Kawasaki Ninja ZX-10R cu omul din spatele proiectului, Yoshimoto Matsuda - WSBK

Sezonul 2015 din WSBK se poate rezuma simplu: Team Green si ceilalti, Kawasaki neavand vreun potential rival, care sa puna vreo secunda problema castigatorului campionatului. Insa marea problema a lui Rea si Skyes, cu toate acestea, a fost ca se simtea nevoia unei imbunatatiri radicale a superbike-ului ZX-10R, la care nu s-a mai intamplat nimic semnificativ din 2011. Astfel, participarea intensa si activa in proiectul “noul-ZX-10R” a fost providentiala pentru Matsuda. Aparent, motorul DOHC Inline Four de 998cc cu 16 valve, cu aceleasi dimensiuni ale alezajului si cursei pistonului, au ramas aceleasi, insa scaderea greutatii cu pana la 20% a arborelui cotit, chiulasa noua, care permit putere crescuta in turatii joase, adica o accelerare superioara in iesirea din viraje, reprezinta rodul muncii si comunicarii intre echipa de proiectare si echipa de piloti.

Despre noua 2016 Kawasaki Ninja ZX-10R cu omul din spatele proiectului, Yoshimoto Matsuda - Matsuda

Cu ideea fixa a realizarii celui mai rapid motor de pe pista, Matsuda a realizat si alte modificari spectaculoase in reducerea greutatii corelata cu cresterea puterii, astfel ca rand pe rand, toate componentele au intrat in procesul de schimbare, fie integrala, fie partiala, afirmand ca orice idee i se parea practica si binevenita, era imediat pusa in aplicare.

“Schimbarile nu au fost facute de dragul schimbarilor, de aceea ZX-10R a pastrat acelasi sasiu, aceleasi suspensii si frane ca pana acum. Daca vrei sa pilotezi intr-o cursa, pe care s-o si castigi, umbli la admisie, umbli la motor, apoi du-te si castiga”, a afirmat malitios Matsuda. “Nu am cheltuit banii pe update-uri cosmetice, nici macar pentru un bord nou, spectaculos. Am urmarit sa-i cheltui pe performanta si pe timpii excelenti de cursa. Iar acolo unde a mai fost nevoie, am cheltuit pentru imbunatatirea franelor sau a suspensiilor, evacuarii si mai ales pe sistemele electronice.”

 

Sistemele electronice si-au primit partea leului. Beneficiind de un sistem Bosch Inertial Measurement Unit – IMU proiectat sa preia datele si informatiile pe cinci axe (unghiurile de inclinare, accelerare, decelerare, franare) in baza unui software dezvoltat in-house: K-Launch Control, K Sport-Traction Control, ABS-KIBS (Kawasaki Intelligent Braking System), K-Quickshifter si K-Engine Brake Control, noul 2016 Kawasaki Ninja ZX-10R se arata a fi un sportbike de mare incredere, “cred ca-l poti avea si 10 ani de aici inainte, fara vreo problema”, asigura Yoshimoto Matsuda.

10 ani inseamna totusi mult timp, in conditiile in care tehnologia progreseaza spectaculos la nivel de luni sau chiar saptamani, insa probabil ca Matsuda a incercat sa sugereze ca a realizat o lucrare excelenta.

Despre noua 2016 Kawasaki Ninja ZX-10R cu omul din spatele proiectului, Yoshimoto Matsuda - Ninja

Intre timp, a avut loc si prima etapa WSBK, cea din Australia, de pe circuitul Phillip Island si lucrurile au iesit exact cum trebuiau, in sensul ca ambele curse au fost castigate de Johnathan Rea, care a fost si cel mai rapid pilot de pe pista si nu s-a pus vreun moment problema castigatorului, in ciuda unei curse disperate si brave a pilotului Chaz Davies de la Ducati, care l-a talonat destul de strans. Asadar, in conditii normale, nici in acest sezon Team Green nu se simte amenintata, in ciuda faptului ca pe langa modele noi si imbunatatite ale rivalilor, din acest an participa si Yamaha.

 

Te-ar putea interesa si:

2025 Kawasaki Z125, aliatul perfect pentru riderii la inceput de drum

Afisand filosofia unica de design Sugomi a celor de la Kawasaki pentru a fi vazut de toata lumea, cel mai mic membru din familia Z se impune in segmentul din care face parte si face o declaratie puternica de Naked Bike. Sasiul de tip trellis expus se...

Citeste mai mult